Forgalmi dugó a Szuezi-csatornában
2021-04-01 07:49:35El tudja képzelni, hogy milyen hatása van annak, ha egy hajó keresztbe fordul a Szuezi-csatornában?
2021.03.23-án reggel az Ever Given nevű teherhajóval megtörtént az, ami nem nagyon volt betervezve.
Eddig nem sokan hallották ennek a hajónak a nevét, de most már majdnem híresebb lett, mint Berki Krisztián!
Keresztbe fordult és elzárta a csatornában közlekedni tervező hajók útját.
A hajó 399,94 m hosszú és 59 méter széles. Óriási! Nagyobb, mint az Enterprise űrhajó! Pedig az sem kicsi.
A csatorna 193 km hosszú és a tengeri kereskedelem 12%-a itt halad át.
A hajó a keresztbefordulásával napi 9,6 milliárd dollárnyi áruforgalmat blokkolt.
Ejtsünk néhány szót a csatornáról mielőtt belemegyünk a számokba!
A Földközi-tenger és a Vörös-tenger összekapcsolásának terve az ókorban merült fel először.
Ennek ellenére, a Szuezi- csatorna 10 éves építési fázisa csak 1859- ben kezdődött meg.
Az elmúlt 162 évben a Szuezi-csatorna komoly átalakításokon esett át. A modern útvonal Port Szaíd és Szuez között 193 kilométer hosszú, az utat manapság 11-16 óra alatt lehet megtenni.
A Szuezi-csatorna nélkül az Európa és az Indiai-óceán, illetve a Nyugat-Csendes-óceán között közlekedő hajóknak Dél-Afrika felé kellene kerülniük, aminek hatására a szállítási költségek emelkedésnek indulnának.
A mellékelt képen jól látszik, hogy a kerülő 132-szeres utat jelentene.
Na de térjünk vissza az Ever Given vízi drift hatásaihoz!
A csatornának jelentős szerepe van a világkereskedelemben. 2018-ban több mint 19 ezer alkalommal keltek át rajta kereskedelmi céllal, 1134 millió tonna nettó űrtartalommal áruszállító hajók.
Ez azt jelenti, hogy naponta minimum 50 hajó kelt át a csatornán.
Napi 9,6 milliárd dollár, 1 óra alatt 400 millió dollár, és percenként 6,7 millió dollár áruérték várakozott az átjutásra. Ez az érték 2021.03.26-án pénteken a Vörös- tengeren 107 hajóra, a Földközi-tengeren 89 hajóra, a csatorna közepén pedig 41 hajóra volt betárazva.
Mivel naponta 1 millió hordó kőolaj is halad-na át itt, a forduló híre megpiszkálta a tőzsdei olajárfolyamot is. Szíriában már az üzemanyag-ellátás is akadozni kezdett a késlekedő szállítmányok miatt.
És most nézzük a nem gazdasági számokat!
A hajó súlya 220.000 tonna. 20.000 konténert szállíthat.
A mentéshez elkezdték lepakolni róla a konténereket. De ahhoz, hogy a hajó merülése 1 méterrel csökkenjen 605 db konténert kellene lepakolni. Ez 12 napot venne igénybe.
Ugyanezt eredményezné 23.000 köbméter ballasztvíz vagy 27.000 köbméter üzemanyag kiszivattyúzása is, ami nagyjából 10 olimpiai úszómedencényi folyadékot jelent.
A hajó 2021.03.29-én délelőtt végleg kiszabadult, miután egy korábbi kiszabadítás után még egyszer keresztbe fordult.
És végül mi lett a megoldás?
Segített a természet. Jött a dagály. Az extra felhajtóerő és 30.000 köbméter agyag és sár eltávolítása tette lehetővé, hogy 13 vontatóhajóval ki tudták húzni a fogságból.
Mindenki happy, de a szakértők úgy látják, hogy hosszú idő fog még eltelni, mire az Ever Given megfeneklése nem lesz érezhető a gazdaságban.
Ugye milyen érdekes? Aprónak tűnő hiba valahol a világban és elképzelhető, hogy másnap már drágábban tankolunk.
Ez a hajó nagyon nagy és elképesztően nehéz kordában tartani. Ha egy kis szél is rásegít akkor meg pláne.
Az alábbi inkre kattintva letesztelheted az ügyességedet!
https://edition.cnn.com/interactive/2021/03/cnnix-steership/
Neked sikerül áthaladnod a Szuezi-csatornán? Én próbáltam. Ütköztem! De lehet, hogy Te ügyesebb leszel!
Korábbi bejegyzések
Kapcsolat
Elérhetőségek:
1225 Budapest, Bányalég utca 36-38.
Előnyeink
Teljeskörű cégellátás
30 éves szakmai tapasztalat
Rövid szállítási határidő
Alacsony ár
Kiváló minőség